1 stycznia 2014

Happy New Cheesecake!

Miało być o tym, jaki paskudny był wczorajszy poranek, jak bez przekonania oprószałam krewetki piment d'espelette i muszkatołową gałką, jak kompletnie nie miałam pomysłu na wieczorne menu, o tym, że tego sernika miało w ogóle nie być. Owszem pałętał się gdzieś w górnych pozycjach mojej listy "do pilnego zrobienia" (jak większość serników Moniki), ale wczorajszy poranek nijak nie wskazywał, że będę miała nawet cień ochoty, by upiec ciasto.


Będzie o tym, że pomimo, że nie lubię ostatnich wieczorów w roku, wczorajszy był całkiem całkiem. Wątpliwości dotyczące połączenia gałki muszkatołowej z brandy i krewetkami zostały rozwiane z pierwszym kęsem, pozostałe menu ułożyło się samo, na podstawie zawartości lodówki, a sernik upiekłam z radością.


W ostatnim roku oszalałam na punkcie serników, tych lekkich i tych barokowych, waniliowych i czekoladowych, tych z owocami, i tych z chałwą, piekłam małe serniczki różane i duże blachy sernika z czarnego lasu. Trochę kombinowałam sama, dużo podpatrywałam u sernikowych mistrzów (wymieniona już wyżej Monika), jedne były pyszne, inne były dobre. Tych doskonałych było kilka. Nie wszystkie doczekały się uwiecznienia na fotografii. Tym bardziej cieszę się, że wczoraj upiekłam ten sernik. I że Nowy Rok zaczynam sernikowym przepisem.




Sernik waniliowy z sosem krówkowym i orzechami makadamia w karmelu
źródło przepisu
swój sernik upiekłam z 2/3 porcji w tortownicy o średnicy 16 cm

Spód:
  • 200 g ciasteczek owsianych (z drobno zmielonych płatków owsianych)
  • 80 g masła
Masa serowa:
  • 1 kg sera sernikowego (użyłam tłustego twarogu sernikowego 14% tłuszczu)
  • 50 g masła
  • 6 łyżek cukru
  • 6 jajek
  • 3 łyżki ekstraktu z wanilii
  • 2 laski wanilii
  • 250 g gęstej śmietany 36% tłuszczu
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
Sos krówkowy
  • 65 g masła
  • 160 g cukru
  • 100 ml kremówki
Orzechy w karmelu:
  • 150 g orzechów makadamia
  • 100 g cukru
Ciasteczka zmielić na pył, wymieszać z roztopionym masłem. Masą wyłożyć spód i boki tortownicy. Odstawić do schłodzenia.

Masło utrzeć z cukrem. Gdy masa będzie puszysta dodać esencję waniliową, a następnie twaróg. Dokładnie utrzeć. Cały czas ucierając dodać po jednym jajku, następnie dodać śmietanę. Na koniec wmieszać mąkę i ziarenka wyskrobane z lasek wanilii. Masę wylać na przygotowany spód i piec 45 minut w 180ºC, a następnie jeszcze 30 minut w 160ºC. Wystudzić.

Masło roztopić z cukrem do uzyskania złoto-brązowej masy. Cały proces potrwa kilka minut, a konsystencja masy będzie się zmieniać, najważniejsze jednak, by masło i cukier cały czas mieszać. Gdy masa osiągnie już odpowiedni kolor i będzie kremowa, ostrożnie dodać śmietankę i mieszać, aż wszystkie składniki sosu dokładnie się połączą. Odstawić do wystudzenia.

Orzechy podprażyć przez 12 minut w piekarniku rozgrzanym do 180ºC. Cukier rozpuścić na patelni, nie mieszając, gdy karmel będzie gotowy dodać orzechy, delikatnie obtoczyć je w karmelu za pomocą łyżki i wylać wszystko na papier do pieczenia. Wystudzić i grubo posiekać.

Górę i boki sernika obsypać cukrem pudrem, na górę wylać sos krówkowy i wysypać górkę z orzechów w karmelu.

1 komentarz: