3 kwietnia 2013

Kurcze pieczone! I kaczka też.

Tej Wielkanocy, jak co roku, razem z mamą przygotowywałam Świąteczny obiad. Mamie przypadł w udziale żurek oraz rosół dla tych, co żurkowi niechętni. Ja postanowiłam upiec kurczę. I kaczkę też. O ile efekty pracy mamy, przez wzgląd na jej bogate, kulinarne doświadczenie, były do przewidzenia, o tyle, na mój drobiowy duet z niemałym zaciekawieniem, wyczekiwała cała nasza, dziesięcioosobowa rodzina. Zarówno kurcze jak i kaczka zyskały aprobatę, a ja kolejny raz zdobyłam najcenniejszych kulinarnych fanów.


Kaczka pieczona z pomarańczami i jabłkami

  • kaczka o wadzie około 2 kg
  • 2 duże, twarde jabłka
  • 1 duża pomarańcza
  • sól
  • pieprz
  • majeranek
Kaczkę umyć i dokładnie wytrzeć, odciąć tłuszcz i skórę w okolicy kupra. Kaczkę dokładnie natrzeć z zewnątrz i od środka solą, pieprzem i majerankiem. Jabłka obrać (niekoniecznie) i pokroić w ósemki. Pomarańczę wyszorować, sparzyć wrzątkiem i również pokroić w ósemki. Wymieszać owoce z majerankiem i upchnąć mieszankę we wnętrzu kaczki. Odstawić na kilka godzin (u mnie na całą noc). Kaczkę piec w naczyniu z przykryciem, przez trzy godziny, w temperaturze 160ºC, od czasu do czasu polewając mięso wytopionym tłuszczem. Kaczkę podawać z nadzieniem ze środka.



Kurcze pieczone po polsku
  • kurczak o wadze 1,5 - 2 kg
  • 2 łyżki masła
  • 3 drobiowe wątróbki
  • czerstwa bułka kajzerka, namoczona w mleku
  • 2 jajka
  • 2 łyżki masła
  • 3 - 4 łyżki bułki tartej
  • duży pęczek natki pietruszki
  • sól
  • pieprz 
Kurczaka umyć i osuszyć. Natrzeć dwiema łyżkami masła, solą i pieprzem. Przygotować farsz. Wątróbki oczyścić i zmiksować z kajzerką. Ubić białka na sztywną pianę. Żółtka utrzeć z pozostałymi dwiema łyżkami masła. Dodać wątróbki, posiekana drobno natkę, doprawić solą oraz pieprzem. Dodać bułkę tartą tak by farsz nie był zbyt rzadki. Na końcu dodać pianę z białek. Przygotowanym farszem wypełnić kurczaka. Zaszyć otwór nicią kuchenną tak, by farsz nie wypływał w trakcie pieczenia. Kurczę piec 1,5 - 2 godzin w temperaturze 180ºC.

2 komentarze:

  1. Ja zrobilam na swieta kaczke w majeranku.W. przeddzien natarlam majerankiem ,jablek dalam ile sie zmiescilo.Troche za dlugo pieklam. Byla bardzo dobra ,teraz zrobie dodatkowo z pomaranczami. Pieknie wyglada na zdjeciu. Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam połączenie mięsa kaczki z pieczonymi jabłkami. Szkoda, że nie miałam okazji spróbować.
      Wersję z pomarańczami serdecznie polecam, przy następnej wyjątkowej okazji.
      Pozdrawiam!

      Usuń