3 września 2013

Wrzesień. Śliwkowa tarta tatin.


Pierwszy dzień września to dla mnie jakby pierwszy dzień jesieni. Wczoraj z placu z torbą śliwek przyniosłam sobie wrzos. Na wrzesień. Na jesień. Wrzos trafił na stół a śliwki na patelnię. Potem obłożyłam je kruchym ciastem i pozwoliłam im pobulgotać w karmelu pod kruchą pierzynką. Tym sposobem upiekła się śliwkowa tatra tatin. Pyszna. Wypróbowałam do niej nowy przepis na kruche ciasto. Wyszło pyszne, choć za pierwszym razem trochę zbyt twarde. Chętnie zrobiłam więc tartę jeszcze raz, tym razem dokładnie pilnując proporcji. Kruche  ciasto sprawdziło się świetnie, choć na pewno spróbuję jeszcze z ciastem francuskim. Próbujcie i wy.



Śliwkowa tarta tatin
  • 100 g cukru (użyłam jasnego brązowego)
  • 80 g masła
  • szczypta soli
  • 1 łyżka listków świeżego tymianku (opcjonalnie)
  • 6 dużych twardych śliwek
  • porcja ciasta kruchego lub francuskiego*
Na patelni, na średnim ogniu skarmelizować cukier do całkowitego rozpuszczenia (nie mieszać w tym czasie). Gdy karmel będzie gotowy, zdjąć patelnię z ognia i dodać masło, gdy się roztopi delikatnie wymieszać je z karmelem. wstawić patelnię na palnik i dodać śliwki, przekrojoną stroną do patelni. Podgrzewać 3-4 minuty aż karmel obklei wszystkie śliwki. Jeżeli pieczemy tartę na patelni, w której karmelizowaliśmy owoce, wystarczy przykryć je rozwałkowanym ciastem zawijając brzegi ciasta do środka patelni. Jeśli używamy innego naczynia, owoce należy delikatnie przenieść razem z sosem i dalej postąpić z ciastem identycznie. Tatrę należy piec 30 minut w piekarniku rozgrzanym do 180ºC, aż ciasto nabierze złotego koloru. Upieczona tartę przykryć talerzem lub paterą i szybko odwrócić. Podawać na ciepło lub po wystygnięciu z lodami waniliowymi, ze śmietaną lub z kremowym serkiem jogurtowym (takim jak TU).

* wykorzystałam połowę ciasta przygotowanego na podstawie poniższego przepisu:

Kruche ciasto do tart (przepis wg Michela Roux)
  • 250 g mąki
  • 125 g zimnego masła, pokrojonego w kosteczkę
  • 1 jajko
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżka drobnego cukru
  • 40 ml zimnej wody
Wymieszać suche składniki, dodać masło i jajko i wyrobić ciasto, na końcu wmieszać wodę. Odstawić do lodówki, zawinięte w folię, minimum na 1 godzinę przed pieczeniem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz